sunnuntai 26. toukokuuta 2013

Kielen oppiminen

On ollu vähän koulun kanssa kiirettä, mut nyt niitä postauksia onki tulossa, mulla on muutama luonnos tuolla oottamassa!
Kaverini kysyi minulta, ovatko oppimistehtävät vaikeita. Sain tästä hyvän idean tähän postaukseen :)

Matkalla saa EF-passin, jossa on mm. tietoja ja  allamainittuihin tasoihin perustuvia oppimistehtäviä. :) Tässä kuvassa multa puuttu kolmostasosta yks leima. 
EF:n ja kielimatkojen perimmäinen tarkoitushan on se kielen kehittäminen ja sen käyttäminen tositilanteissa. Heti matkan alussa kaikille oppilaille tehdään lähtötasotesti. Lähtötasotestiä en suosittele ottamaan kokeena eikä sitä varten kannata erityisesti päntätä, sen on tarkoitus kartoittaa minkä tasoista porukkaa teidän kielimatkaryhmässä on. Ryhmien tasot ovat 1-5, suomalaiset sijoittuvat yleensä korkeampiin ryhmiin. Pohjoismaiden englannin opetuksen taso on melko korkea verrattuna moniin muihiin maihin, mutta ei kannata masentua ns. huonosta ryhmästä. Kielimatkallahan sitä oppii! Jos tunnet, että ryhmän taso on liian vaativa/helppo sinulle, sano siitä liiderille heti. Noita ryhmiä ei ihan kevein perustein ilmeisesti vaihdella, mutta ei kannata luovuttaa. Liian vaativassa ryhmässä et luultavasti opi, sillä et ymmärrä. Liian helpossa ryhmässä taas et opi, koska osaat jo.

Kielimatkalla oppiminen ei todellakaan ole sellaista puuduttavaa pänttäämistä, kuin koulussa. Meillä oli paljon erilaisia roolileikkejä ja semmosia juttuja missä saatiin itse tehdä, oppimisen lomassa. Niinhän sitä kieltä oppii! Meitä oli kaksi ryhmää, oisinkohan mä ollut tasolla 3 ja sitten toinen ryhmä tasolla 4. Meidän opettajana toimi pääasiassa suomalainen liideri ja toisessa ryhmässä paikallinen liideri, mutta ne vaihtelivat välillä ja se toi mukavaa vaihtelua, koska silloin ei vain voinut kysyä suomeksi! Ja mun kurssi oli Classic, Internationalilla nää taitaa mennä vähän eritavalla.

iPad-oppitunnit oli ihan huippuja! Kyllä tollanen tekniikka vaan tuo lisämaustetta siihen oppimiseen. Välillä tehtiin tehtäviä ja välillä videoprojektia. Videoprojektin ideanahan oli siis pienryhmässä tehdä video omasta kielimatkasta, omien kuvien ja videoiden kautta! :) Videolla pysty myös osallistumaan kilpailuun, jossa oli mahdollisuus voittaa iPad 2.
Tässä meidän projekti:

2 kommenttia: